Luigi Ghirri, 'Marina di Ravenna', 1972

Photo by Luigi Ghirri

COURSES AND SEMINARS

 

For students: vai a MATERIALI DIDATTICI

OVERVIEW COURSES AND SEMINARS (SINCE 2000) by Anna Borghi

Ricevimento: lunedi' ore 11, via dei Marsi 78, 4 piano.

TESI: linee di ricerca per possibili tesi - ARGOMENTI DI TESI - scarica


MATERIALI

 

I MATERIALI DIDATTICI 2018-19 APPARIRANNO QUI DURANTE I CORSI

 

COGNIZIONE, CORPO E CULTURA

1. Introduzione. Corpo e cultura. Il metodo sperimentale. Le teorie embodied e grounded e la simulazione. SCARICA IL PDF

2. Cultura, culture. La psicologia dei WEIRD (Western Educated Industrialized Rich Democrat). SCARICA IL PDF

3. Religione come modo per studiare la cultura. Influenza delle religioni su attenzione e processi decisionali. SCARICA IL PDF

4. Le affordance. Automaticità e influenza del contesto fisico e sociale. SCARICA IL PDF

5. Embodied e grounded cognition ed estetica. SCARICA IL PDF

6. Embodied cognition e senso del corpo. SCARICA IL PDF

7. Seminario Chiara Fini: The body and the extrapersonal space. SCARICA IL PDF

8. Il dibattito natura-cultura: il caso della categorizzazione. SCARICA IL PDF

9. Linguaggio e teorie embodied e grounded: teorie, evidenze, questioni aperte. SCARICA IL PDF

10. Comunicazione e culture. SCARICA IL PDF

11. Imitazione e risonanza motoria. SCARICA IL PDF

12. Concetti astratti. SCARICA IL PDF

13. Linguaggio, lingue e cultura. SCARICA IL PDF

14. Concetti astratti di numeri; cognizione numerica. SCARICA IL PDF

15 Morale. SCARICA IL PDF

 

(VOTI SOTTO)

 

 

PSICOLOGIA GENERALE TPALL

1. Introduzione. Le principali scuole di psicologia, i principali approcci e metodi. scarica il pdf

2. Sensazione. Percezione. La psicologia della Gestalt. Gibson. Le affordance. scarica il pdf

3. Attenzione. scarica il pdf

4. Memoria: processi e sistemi. scarica il pdf

5. Apprendimento e imitazione. scarica il pdf

6. Seminario di Francesco Tuccino: Ergonomia. Il metodo OCRA. scarica il pdf

7. Ergonomia cognitiva

 

PSICOLOGIA GENERALE FISIOTERAPISTI

1. Introduzione. Le principali scuole di psicologia, i principali approcci e metodi. Le teorie embodied e grounded. scarica il pdf

2. Sensazione. Percezione. La psicologia della Gestalt. Gibson. Le affordance. scarica il pdf

3. Percezione indiretta. Attenzione. scarica il pdf

4. Apprendimento e imitazione. scarica il pdf

5. Memoria concetti linguaggio comunicazione. scarica il pdf

 

 


 

Lezione in piazza: 5 novembre 2008

Giochi di psicologia cognitiva: scarica qui: LEZIONE IN PIAZZA 5 NOV. 2008 - NO GELMINI

 

 


VOTI ESAMI

 

PSICOLOGIA GENERALE, appello 2 febbraio 2018, ore 13.30 VOTI

 

COGNIZIONE CORPO CULTURA appello 2 febbraio 2018, ore 9 VOTI

 

COGNIZIONE CORPO CULTURA esonero 21 novembre 2018, ore 12 VOTI

 

COGNIZIONE CORPO CULTURA esonero + lavoro sperimentale VOTI

 

COGNIZIONE CORPO CULTURA esame 10 gennaio 2019 (escludendo i 30) VOTI

 

PSICOLOGIA GENERALE TPALL voti 24 gennaio 2019 VOTI

 

 

 


OVERVIEW COURSES AND SEMINARS (SINCE 2000)

2018-19

1. Course of Cognition, Body, Culture (Cognizione, corpo, cultura)- Students of Clinical Psychology, Sapienza University of Rome. (84 hours)

 

2. General Psychology (Psicologia generale)- Students of “Tecniche della prevenzione nell’ambiente e nei luoghi di lavoro”(TPALL), Sapienza University of Rome. (20 hours)

 

3. General Psychology (Psicologia generale)- Students of “Fisioterapia”, Sapienza University of Rome. (20 hours)

2017-18

1. Course of Cognition, Body, Culture (Cognizione, corpo, cultura)- Students of Clinical Psychology, Sapienza University of Rome. (84 hours)

 

2. General Psychology (Psicologia generale)- Students of “Tecniche della prevenzione nell’ambiente e nei luoghi di lavoro”(TPALL), Sapienza University of Rome. (20 hours)

 

3. General Psychology (Psicologia generale)- Students of “Tecnico di radiologia medica”, Sapienza University of Rome. (20 hours)

 

2013-14; 15-16; 16-17

1. Course of Cognitive Psychology- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

2. Laboratory of Cognitive Processes - Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

3. Course of Psychology of Intercultural Communication- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

4.Course of Psychology of Memory. Students of Philosophy, Communication, Literature, Anthropology, University of Bologna

2013-2014

1. 2013-2014 - Course of Cognitive Psychology- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

2. 2013-2014 - Course of Psychology of Intercultural Communication- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

2011-2012

1. 2011-2012 - Course of Cognitive Psychology- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

2. 2011-2012 - Laboratory of Cognitive Processes - Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

3. 2011-2012: Course of Psychology of Intercultural Communication- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2010-2011

1. 2010-2011 - Course of Cognitive Psychology- Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

2. 2010-2011 - Laboratory of Cognitive Processes - Students of Communication Sciences, University of Bologna.

 

3. 2010-2011: course on Embodied Mind - Embodied Language, Invernational University Venice (IUV), September 27-October 1, co-taught with prof. Dietmar Zaefferer, University of Munich.

2009-2010

1. 2009-2010: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2009-2010: course of Psychology of Intercultural communication -  Students of Communication Sciences, University of Bologna.

3. 2009-20010: Cognitive Psychology, Faculty of Medicine, University of Udine.

4. 2009-2010: Embodied and grounded cognition, Faculty of Psychology, University of Warsaw. link to the program

2008-2009

1. 2008-2009: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2008-2009: course of General Psychology -  Students of Philosophy, Anthropology and Literature, University of Bologna.

3. 2008-2009: Cognitive Psychology, Faculty of Medicine, University of Trieste.

2007-2008

1. 2007-2008: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2007-2008: course of General Psychology -  Students of Philosophy, Anthropology and Literature, University of Bologna.

3. 2007-2008: course of Psychology, SISS, Corsi ordinari, University of Bologna.

2006-2007

1. 2006-2007: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2006-2007: course of General Psychology -  Students of Philosophy, Anthropology and Literature, University of Bologna.

3. 2006-2007: course of Psychology, SISS, Corsi speciali, University of Bologna.

4. 2006-2007: course of Psychology, SISS, Corsi ordinari, University of Bologna.

 


2005-2006

1. 2005-2006: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2005-2006: course of General Psychology -  Students of Philosophy, Anthropology and Literature, University of Bologna.

3. 2005-2006: course of Cognitive Psychology, SISS, University of Bologna.

 

4. 2005-2006: laboratory of Cognitive Processes, Department of Communication Sciences, University of Bologna.


2004-2005

Summer school co-organized with Stefano Ghirlanda, University of Bologna, July 2005

Neural network models of perception, action and embodied knowledge

Program

Information for participants

 

1. 2004-2005: course of Cognitive Psychology – Students of Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2004-2005: course of General Psychology -  Students of Philosophy, Anthropology and Literature, University of Bologna.

3. 2004-2005: seminar of Cognitive Processes, Department of Communication sciences, University of Bologna. Co-taught with Giorgio Tsiotas.

4. 2004-2005: course of Cognitive Psychology, SISS, University of Bologna.

Giochi di psicologia sperimentale: appunti di ANNA BORGHI E ANNALISA SETTI relativi alla lezione di psicologia che si sarebbe dovuta tenere mercoledi’ 14 novembre in piazza Maggiore se non fosse piovuto fortissimo. Le lezioni in piazza rientrano tra le forme di protesta utilizzate a Bologna per protestare contro il DDL Moratti sull’universita’.

 


2003-2004

1. 2003-2004: course of Cognitive Psychology, Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2003-2004: course of General Psychology, Philosophy, University of Bologna.

3. 2003-2004: course of Methods and practice of psychological research, Philosophy, University of Bologna.

4. 2003-2004: seminar of Cognitive Processes, Department of Communication sciences, University of Bologna.


2002-2003

1. 2002-2003: course of Cognitive Psychology, Communication Sciences, University of Bologna.

2. 2002-2003: seminar of Cognitive Processes, Department of Communication sciences, University of Bologna.

3. 2002-2003: Cognitive Psychology, SISS (Scuola di Specializzazione per l’Insegnamento nelle Scuole Secondarie), University of Bologna.

4. 2002-2003: seminar of Cognitive Psychology, Department of Psychology. Co-taught with Nicoletta Caramelli.


 

2001-2002

1. 2001-2002: seminar of Cognitive Processes, Department of Communication sciences, University of Bologna.

Topics: overview of research methods of experimental psychology. Conduction of researches on concepts and action.

Some researches reported by the students of the seminar: (in italiano)

·        Edoardo Osculati: experiment of feature generation on concepts with different kind of actions

·        Francesco Migliorini & Federica Calanchi: experiment on the role of parts (direct action, effect, neutral) in artifact vs. blunt instruments

2. 2001-2002: Cognitive Psychology, SISS (Scuola di Specializzazione per l’Insegnamento nelle Scuole Secondarie), University of Bologna.

Topics: learning models, memory processes and memory structures, mental imagery as an aid for memorization, problem solving, cognitive styles. Applications for teaching.


 

2000-2001

1. 2000-2001: Cognitive Psychology, SISS (Scuola di Specializzazione per l’Insegnamento nelle Scuole Secondarie), Università di Bologna.

Topics: learning models, memory processes and memory structures, mental imagery as an aid for memorization, problem solving, cognitive styles.

2. 2000-2001: teaching module in Psycholinguistics (Prof. Silvana Contento).

Topics: The evolution of Language. Language and concepts in animals: a comparative approach. The acquisition of concepts in young children. Conceptual development. The role of perception and action in concept acquisition. The shape bias. Connectionist models of language acquisition.


 

1999-2000

1. 1999-2000: Cognitive Psychology, SISS (Scuola di Specializzazione per l’Insegnamento nelle Scuole Secondarie), University of Bologna.

Topics: knowledge organization. Categorization models and knowledge acquisition. Abstraction-based and exemplar-based categorization models. Applications for teaching.

2. 1999-2000: seminar on “Language evolution and conceptual development”, Department of Psychology, University of Bologna.

Photo by Mario Giacomelli